המדריך למתחילים – VR

חלקכם כבר בטח יודעים דבר או שניים על המושג מציאות מדומה, או Virtual Reality באנגלית, או VR בקצרה.

לרוב האנשים התחום הזה חדש, וגם אם יצא להם לשמוע או אפילו לראות קצת סרטונים ביוטיוב, הם עדיין לא יודעים איפה להתחיל.

לכן החלטנו לפרסם את המדריך הבסיסי הזה (כי יש כל כך הרבה רבדים בתחום – No Pun Intended) שיתמקד בעיקר באיך מתחילים לשחק ב-VR, מה המכשירים הזמינים כרגע בעולם המציאות המדומה וכמה כל זה עולה.

אז ללא הקדמה מיותרת, הנה הוא:

המדריך השלם למתחילים ב – VR.

מה זה VR?

VR זה הקיצור הלועזי למציאות מדומה, Virtual Reality.

מציאות מדומה מאפשרת לאנשים לחוות חוויה ויזואלית סוחפת (Immersive) בסביבה מלאכותית.

בשפה פשוטה, הטכנולוגיה מאפשרת לאדם "להכנס" לעולם גרפי דרך שימוש בקסדה מיוחדת, המצוידת בחיישנים אשר עוקבים אחרי התנועות שלו ומתרגמת אותן לתנועות בעולם המדומה אותו הוא רואה סביבו דרך צג המונח מול עיניו.

מכשירי ה – VR מצויידים בשני מסכים הממוקמים בקרבה אל מול כל אחת מהעיניים, והם מוחזקים על ידי "קסדת צפייה" אשר מונחת על ראשו של המשתמש. הצפייה במסכים המונחים כל כך קרוב לעיניים גורמת לכך שהמשתמש רואה אך ורק את התצוגה מולו, מתנתק מהסביבה "האמיתית" שלו, מה שמגביר את התחושה הסוחפת (Immersion כבר אמרנו) ואת החוויה כולה.

על המכשירים (בעיקר החדשים, ונתמקד באוקולוס קווסט כדוגמה) ישנם חיישנים אשר קולטים את תזוזת הראש של המשתמש, ועל ידי כך מעדכנים את התצוגה במכשיר, כך שתדמה את התזוזה שלו גם בעולם הוירטואלי (למשל משתמש אשר יסובב את ראשו, יראה את התצוגה מולו מסתובבת גם היא לכיוון אשר אליו הוא פונה).

בנוסף, חווית ה- VR כוללת בדרך כלל גם את האפשרות לאינטרציה עם העולם המדומה. העקיבה לא מתבצעת רק אחרי תנועות הראש אלא גם אחרי תנועות הידיים, מה שמאפשר למשתמש "לתפוס" חפצים, להזיז אותם ממקום למקום ולבצע פעולות אשר משלבות את תנועות היידים האמיתיות שלו יחד עם הסביבה המדומה. דבר זה נעשה בדרך כלל על ידי שימוש בשלטים מיוחדים אשר המשתמש אוחז בידיו, להם גם חיישנים משל עצמם, ועל ידי הזזתם או לחיצה על כפתור, הפעולה מתרגמת לשינויים בעולם הוירטואלי.

מונחים בסיסיים במציאות מדומה – Virtual Reality

  • FOV (שדה הראייה) 

    המונח FOV ( Field of View), מתייחס לכל מה שאנחנו רואים דרך העיניים שלנו ברגע נתון. למשל כרגע, שדה הראייה שלכם כנראה כולל את המסך של המחשב/נייד שלכם, את המילים האלו, וחלק מהסביבה שלכם. במציאות מדומה, המונח מתייחס לכל מה שאתם יכולים לראות ברגע נתון דרך התצוגה.
    במרבית המקרים, שדה הראייה במכשיר מציאות מדומה הוא קטן יותר משדה הראייה האמיתי של העיניים שלנו (במציאות אנחנו רואים גם קצת מהצדדים בכל רגע נתון, לעומת שדה ראייה די מצומצם במכשיר).
    ככל ששדה הראייה במכשיר רחב יותר, ככה המשתמש יראה פחות "גבול שחור" מסביב לעדשה דרכה הוא מסתכל, מה שיקל עליו להתמסר לחוויה ולשכוח שהוא מתבונן דרך מכשיר.

  • DoF (דרגות חופש)

    המונח DoF (או Degrees of Freedom) מתייחס לכמות התנועה האפשרית של המשתמש בעולם המדומה.
    כיום רוב המכשירים הם בעלי 6 דרגות חופש (6DoF). בפשטות, ככל שיש פחות דרגות חופש, ככה פחות תנועות "אמיתיות" יתורגמו לעולם המדומה. מכשירים בסיסיים יותר עוקבים אחרי תנועות הראש בלבד (3DoF), ומכשירים מתקדמים יותר (כמו האוקלוס קווסט) גם יכולים לעקוב אחרי התנועה של המשתמש עצמו בתוך המרחב הוירטואלי.

  • Tracking (סוגי עקיבה)

    השיטה הנפוצה יותר לעקיבה נקראת "Inside Out". המערכת מסתמכת על מצלמות הנמצאות בתוך המכשיר כדי לעקוב אחרי הסביבה בחוץ, זאת לעומת השיטה ההפוכה, אשר מסתמכת על מכשירים חיצוניים המוצבים בפינות החדר כדי לתת למערכת תמונה של הסביבה בה נמצא המשתמש.

  • מרחב תנועה (Roomscale, Standing, Seated)

    באופן כללי אפשר לדבר על שלושה מרחבי תנועה שניתן להגדיר בשימוש במציאות מדומה.

    Roomscale VR – מצב בו מגדירים שטח משחק על ידי "ציור" גבולות וירטואליים, מה שמאפשר למשתמש לנוע פיזית בתוך השטח הזה באופן חופשי. כך תתורדם התנועה שלו במציאות לתנועה בתוך הסביבה הוירטואלית. על ידי הגדרת הגבולות האלה, אם ניקח את האוקולוס קווסט לדוגמה, אפשר להציב קירות וירטואליים אשר יצוצו תוך כדי שימוש במכשיר אם נתקרב לגבול אותו הגדרנו קודם. כך נוכל להמנע מלהתקל בספות, שולחנות וקירות תוך כדי הליכה במציאות המדומה.

    עמידה/ישיבה – מצב סטטי בו המשתמש עומד או יושב, והתזוזה בסביבה המדומה נעשית על ידי שימוש בשלטים (דרך הג'ויסטיק או דרך "שיגור" הדמות הוירטואלית לכיוונים שונים על ידי לחיצה על כפתור בשלט). ישנן חוויות וירטואליות אשר מראש מותאמות רק לשימוש סטטי שכזה, ותזוזה פיזית בתוך החלל לא תשפיע על המציאות המדומה. כמו כן שימוש במצב כזה טוב לצפייה פסיבית בתכנים אשר אינם אינטראקטייבים ואינם דורשים תזוזה מיוחדת מלבד הזזת הראש מצד לצד.

  • מחלת תנועה (Motion Sickness)

    לפעמים משתמשים מדווחים על תחושת בחילה או חוסר נוחות לאחר שימוש במכשירי מציאות מדומה. זה טבעי מכיוון שלרוב התזוזה במרחב היא וירטואלית והיא אינה תואמת את הגוף אשר נשאר סטטי במקום. מומלץ כי משתמשים חדשים יבנו את הסיבולת שלהם בהדרגה על ידי בחירת חוויות או משחקים נוחים בהתחלה ולאט לאט להרגיל את הגוף שלהם למצב מציאות מדומה.

  • IPD – מרחק בין אישונים

    המונח הזה מתייחס למרחק הנמדד בין שתי העיניים של המשתמש. למה זה חשוב? כי לא לכולם יש מרחק זהה, ולכן העדשות במכשיר לא יתאימו לכולם ישר מהקופסה. לכן, מרבית היצרנים מאפשרים לשנות את הגדרות המרחק בתוך המכשיר. האוקלוס קווסט 2 מצויד בבורר IPD בעל שלושה מצבים אשר אמורים לכסות את מרבית המשתמשים הקיימים. יש להזיז את הבורר עד למציאת המרחק המתאים ביותר עבור המשתמש אשר יספק לו חווית שימוש ברורה וחדה.

סוגי VR

לא נדבר על כולם כאן, אבל כן נזכיר את שני העיקריים:

Standalone VR – הכוונה למכשיר אשר ניתן לשימוש מלא באופן נייד. הכוונה שניתן לקחת את המכשיר לכל מקום, לא צריך לחבר אותו לשום דבר (לאחר טעינה כמובן) ואפשר להתחיל להשתמש בו מיידית ללא כבלים וללא חיבורים. האוקולוס קווסט הוא מכשיר כזה.

PC VR – הכוונה למערכות אשר דורשות חיבור למחשב חזק אשר יריץ תכני VR וישדר אותם דרך כבל (או באופן אלחוטי, אבל על זה בכתבה אחרת) למכשיר. בתצורה הזאת המכשיר חייב להיות מחובר למחשב והוא משמש כמכשיר תצוגה ומעקב בלבד. את עיבוד התכנים עושה המחשב. היתרון בשיטה זו היא היכולת להריץ משחקים כבדים גרפית כיוון שמי שמעבד אותם הוא המחשב, אשר לו יש כח עיבוד חזק הרבה יותר ממכשיר נייד.

Hybrid VR – לאחר יציאתו של אוקולוס קווסט השני, בד בבד עם הפסת ייצורו של הריפט (Rift), החליטו בפייסבוק לאפשר לחבר גם את המכשיר הנייד, הקווסט, למחשב. הדבר נעשה על ידי שימוש בכבל בעל תעבורת נתונים גבוהה (כיום ניתן גם באופן אלחוטי). כך, הפכו בפייסבוק את הקווסט למכשיר שהוא גם וגם. גם ניתן להרצה באופן עצמאי לגמרי, עם משחקים וחוויות מותאמות ליכולות העיבוד שלו וגם ניתן לחיבור למחשב להרצת משחקים הדורשים כח עיבוד יותר מסיבי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *